Η εργασία και η εκπαίδευση μέσα απο την χρήση Ηλεκτρονικού Υπολογιστή ή Tablet είναι πιο απαραίτητη από ποτέ! Όμως έχουμε ρυθμίσει εργονομικά τις κάρεκλες και τα γραφεία μας, με στόχο να μειώσουμε τις πιθανότητες να δημιουργήσουμε καινούργιους πόνους ή να μην αφυπνήσουμε τους παλιότερους; Γνωρίζουμε οτι αυτό, θα βελτιώσει την απόδοση μας ως μαθητές και ως εργαζόμενοι;
Εργονομία είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη που έχει ως αντικείμενο την προστασία της υγείας και την προώθηση της ευεξίας των εργαζομένων, καθώς και την βελτίωση της ανθρώπινης παραγωγικότητας, μέσα από:
– Μελέτη/διαμόρφωση μεθόδων εργασίας
– Σχεδιασμό/χρήση εργαλείων και μηχανών, και
– Βελτιστοποίηση του περιβάλλοντος εργασίας.
Στόχος είναι να προσαρμοστεί η εργασία στον άνθρωπο. Ποτέ το αντίθετο!
Η πραγματικότητα είναι πως, περνάμε κατά́ μέσο όρο 70% του χρόνου μας στην καρέκλα!
Επίσης μια άλλη πραγματικότητα είναι πως, τα γραφεία και οι καρέκλες γραφείου δεν φτιάχτηκαν για εμάς. Φτιάχτηκαν για όλους.
Τα πιο συχνά προβλήματα που αναφέρονται λόγω της πολύωρης χρήσης Η/Υ, με Στατιστικά Στοιχεία, είναι:
• Κούραση, ερεθισμός στα Μάτια και Πονοκεφάλους, • Πόνοι στον Αυχένα και την Πλάτη (Αυχενική, Θωρακική & Οσφυϊκή Μοίρα της Σπονδυλικής Στήλης)
• Πόνοι στους Ώμους, στους Βραχίονες, στους Καρπούς – Χέρια.
Σημαντικό ρόλο στην δημιουργία των προβλημάτων αυτών παίζει:
• Ο χρόνος που αφιερώνουμε στον Η/Υ
• Ο Βοηθητικός Εξοπλισμός – Καθίσματα, Βραχίονες (Μπράτσα)
• Ο γενικός σχεδιασμός του χώρου εργασίας ή μελέτης.
Τα συμπεράσματα μελετών και μετρήσεων σε μαθητές, σε σχέση με το κάθισμα – θρανίο, είναι άκρως απογοητευτικά ιδιαίτερα για τους μαθητές των μικρών τάξεων των οποίων οι ανατομικές διαστάσεις παρουσιάζουν μεγάλη δυσαναλογία με τις διαστάσεις του καθίσματος – θρανίου.
– Κουράζονται εύκολα και γρήγορα.
– Αλλάζουν συνεχώς στάση.
– «Αφαιρούνται» και συχνά κατά τους δασκάλους έχουν «δυσκολία προσαρμογής».
– Ως και μειωμένη απόδοση.
Προοδευτικά, ο μαθητής αρχίζει να αναπτύσσει εχθρική στάση προς το σχολείο και την μελέτη γενικότερα! Οπότε πρέπει συμφωνήσουμε ότι το Κάθισμα – Γραφείο είναι σαν ένα «ρούχο» που φοριέται και που πρέπει να ταιριάζει απόλυτα στο «νούμερο» του παιδιού που τα φοράει.
Όπως ένα παιδί δεν μπορεί να φορέσει μικρότερα ή μεγαλύτερα παπούτσια από το νούμερό του, για τον ίδιο ακριβώς λόγο, δεν μπορεί να καθίσει σε καρέκλα δυσανάλογη προς το σώμα του.
Ενδεικτικά για τον ιδανικό σχεδιασμό της θέσης εργασίας μας σε γραφείο θα πρέπει να ελέγξουμε τα παρακάτω:
– Το ύψος του γραφείου
– Το βάθος του γραφείου
– Την επιφάνεια εργασίας
– Το ύψος της καρέκλας
– Το ύψος των βραχιόνων της καρέκλας (μπράτσα)
– Το ύψος της πλάτης
– Την υποστήριξη της οσφυϊκής μοίρας σπονδυλικής στήλης
–Την υποστήριξη του κεφαλιού
Επομένως, οι συνθήκες του περιβάλλοντός του πρέπει να διαμορφώνονται κατάλληλλα ώστε ο μαθητής να λειτουργεί απερίσπαστος στις πνευματικές του ενασχολήσεις για να πετύχει το μέγιστο της απόδοσής του, σαν αναπτυσσόμενος οργανισμός.
Έχει επίσης ανάγκη από σωστή διατροφή, επαρκή εξάσκηση και ψυχολογική υποστήριξη.
Μια ακόμη ιδιαιτερότητα είναι το ότι ο μαθητής – φοιτητής εργάζονται όχι για να πληρωθούν άμεσα αλλά μελλοντικά. Είναι η επένδυση σε «Ανθρώπινο κεφάλαιο» και αποδίδει τα προσδοκώμενα αργότερα.
Ακολουθούν video που θα σας δείξουν πως γίνονται όλες οι παραπάνω ρυθμίσεις, ώστε να πετύχετε το καλύτερο δυνατό απότελεσμα!
Αν χρειάζεστε μετάφραση, πιέστε στο κάτω δεξί μέρος της οθόνης το κουμπάκι των “Υποτίτλων”. Αν χρειάζεται ρύθμιση στα Ελληνικά πιέστε δίπλα, στο “γρανάζι” τις “Ρυθμίσεις” και κατόπιν “Υπότιτλοι”, μετά “Αυτόματη Μετάφραση” και επιλέξτε “Ελληνικά”.
Γκέλσης Ιωάννης,Φυσικοθεραπευτής,ΟΜΤ