Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

2310 69 90 50

ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Ασκληπιείο της Επιδαύρου και η χρήση του Θεάτρου, Γκέλσης ΙωάννηςPT,OMT,Acup.sp,CKTP

Το Ασκληπιείο της Επιδαύρου αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά αρχαιολογικά μνημεία στην Ελλάδα, φημισμένο για την ιατρική του σημασία και την αρχιτεκτονική του ομορφιά.

Ένας από τους πιο σημαντικούς ιαματικούς ναούς της αρχαιότητας, αποτέλεσε θεραπευτικό προορισμό για ασθενείς από όλο τον αρχαίο Ελληνικό κόσμο.

Το Ασκληπιείο της Επιδαύρου χτίστηκε περίπου τον 4ο αιώνα π.Χ. από τον αρχιτέκτονα Πολύκλειτο τον Νεότερο, σύμφωνα με τον Παυσανία, ως Ναός του θεού Ασκληπιού σε  μια περιοχή που ήταν γνωστή για τις ιαματικές της πηγές.

Ο λαός πίστευε ότι ο θεός της ιατρικής, ο Ασκληπιός, έδωσε τις θεραπευτικές του γνώσεις στους ιερείς του ναού, οι οποίοι παρείχαν ιατρική φροντίδα και συμβουλές στους ασθενείς.

Το κτήριο του Ασκληπιείου ήταν ένας εντυπωσιακός συνδυασμός αρχιτεκτονικών στοιχείων, με κορινθιακούς και ιωνικούς ρυθμούς να εναλλάσσονται με μεγαλοπρεπή απλότητα. Ο ναός του Ασκληπιού κέντριζε την προσοχή, διακοσμημένος με ανθρώπινες φιγούρες που αναδεικνύουν τον πολιτισμό και την τέχνη της αρχαίας Ελλάδας.

Οι ασθενείς που έφταναν στο Ασκληπιείο έβλεπαν την ιατρική περίθαλψη ως μια θρησκευτική εμπειρία. Οι ιερείς προσέφεραν θεραπείες όπως θερμές πηγές, μασάζ, γυμναστική και φυσικά φάρμακα, ενώ οι ασθενείς προσεύχονταν για την αποκατάσταση της υγείας τους.

Η φήμη του Ασκληπιείου ξεπερνούσε τα σύνορα της Ελλάδας, και πολλοί ασθενείς ταξίδευαν από μακρινές περιοχές για να αναζητήσουν θεραπεία στον ιερό ναό.

Το Ασκληπιείο συνέβαλε τόσο στην πρόοδο της ιατρικής όσο και της ιατρικής εκπαίδευσης, καθώς οι ιατροί που υπηρετούσαν εκεί ήταν αντιμέτωποι με μια μεγάλη ποικιλία περιστατικών και είχαν τη δυνατότητα να μάθουν από την πείρα τους.

Ήταν ένα Υπερσύγχρονο Κέντρο Αποκατάστασης που στόχευε στην ολιστική θεραπεία του σώματος και της ψυχής!

Εντύπωση κάνουν οι χώροι που υπήρχαν και κυρίως:

  1. Οι ξενώνες, για ασθενείς και συνοδούς ήταν κτίσματα που παρείχαν φιλοξενία και περίθαλψη στους επισκέπτες. Αυτά τα κτίσματα λειτούργησαν ως κέντρα φιλοξενίας και παροχής πρώτων βοηθειών.
  2. Το Ωδείο, ήταν ένας χώρος όπου πραγματοποιούνταν παραστάσεις θεάτρου, μουσικές εκδηλώσεις και ποιητικές αναγνώσεις, συμβάλλοντας στην αναζήτηση ψυχικής ανανέωσης και θεραπείας.
  3. Το Στάδιο, λειτούργησε ως χώρος αθλητικών δραστηριοτήτων, συμπεριλαμβανομένων των αγώνων και των γυμναστικών ασκήσεων, που ενίσχυαν την υγεία και την ευεξία του ατόμου.
  4. Το εγκοιμητήριο, ήταν ένας χώρος αφιερωμένος στον ύπνο και την ανάπαυση, θεωρούμενος σημαντικός παράγοντας για την ανάρρωση και την ευεξία των ασθενών.
  5. Η βιβλιοθήκη, περιελάμβανε συλλογές βιβλίων και χειρογράφων που προσφέρονταν ως πηγή γνώσης και ενημέρωσης για την ιατρική και τη φιλοσοφία με πρόσβαση και στους ασθενείς.
  6. Το Λουτρικό Συγκρότημα περιλάμβανε θερμά ιαματικά λουτρά και πισίνες, που προσέφεραν θεραπευτικές ιδιότητες και χαλάρωση στους ασθενείς.
  7. Το Επιδότειον, γνωστό και ως “Υπνος – Αγαθοεργός”, ήταν ένας χώρος που προσέφερε ηρεμία και θεραπευτικό ύπνο στους ασθενείς, πιστεύοντας ότι ο ύπνος είχε θεραπευτικές ιδιότητες.
  • Τέλος φυσικά το Θέατρο της Επιδαύρου είχε σημαντικό ρόλο στο Ασκληπιείο καθώς συνέβαλε στην ολοκληρωμένη εμπειρία θεραπείας και αναζήτησης ευεξίας για τους ασθενείς και τους επισκέπτες.

Καταρχάς, οι θεατρικές παραστάσεις που πραγματοποιούνταν στο θέατρο λειτούργησαν ως μέσο ψυχαγωγίας και ψυχικής ανάτασης για τους ασθενείς.

Η παρακολούθηση θεατρικών έργων και μουσικών παραστάσεων αποτελούσε έναν τρόπο απόδρασης από τον πόνο και την αγωνία της νόσου, προσφέροντας ψυχική υποστήριξη και ανακούφιση.

Η παρουσία του θεάτρου δίπλα στο Ασκληπιείο διαδραμάτισε έναν ρόλο κοινωνικής συνέχειας και αλληλεπίδρασης. Οι ασθενείς, οι επισκέπτες και οι πολίτες συνέρχονταν στον ίδιο χώρο, δημιουργώντας ένα αίσθημα κοινότητας και συναίσθημα υποστήριξης. ένα σημείο ελπίδας και ανακούφισης για τους ασθενείς.

Το Ασκληπιείο της Επιδαύρου αποτελεί ένα σπουδαίο μνημείο της αρχαίας ιατρικής και πνευματικής κληρονομιάς, προσφέροντας μια εμπειρία που συνδυάζει την ιστορία, την τέχνη και την αναζήτηση της ευεξίας.

Βιβλιογραφία:

K. Γεωργουσόπουλος – Σ. Γώγος, Επίδαυρος. Το Αρχαίο Θέατρο, οι Παραστάσεις (2003).

Π. Καββαδίας, Το ιερόν του Ασκληπιού εν Επιδαύρωι και η θεραπεία των ασθενών (1900).

Ασθένεια και Θεραπεία στα Ιερά του Ασκληπιού: Μια γνωσιακή προσέγγιση
Ολυμπία Παναγιωτίδου (2014)

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ